PROJEKTY,  INNOWACJE

NAUCZYCIELE

GALERIE , ZDJĘCIA,  FILMY

ZDJĘCIAFILMY

W dniach 22.05.-23.05.2019r. uczniowie klas III, IV i V pod opieką swoich wychowawczyń udali się na dwudniową wycieczkę na Mazury. Rozemocjonowani (dla niektórych to pierwszy nocleg poza domem), ale odważnie i z uśmiechem stawili się na zbiórkę i wyruszyli w nieznane.
Pierwszego dnia najpierw zawitaliśmy do MRĄGOWA, aby zwiedzić Muzeum Sprzętu Wojskowego, jedyną w Polsce północno-wschodniej placówkę z tak bogatą kolekcją historycznych pojazdów wojskowych.

Kolekcja liczy około 80 pojazdów. Jej trzon stanowią maszyny , które były wykorzystywane przez armie byłego Układu Warszawskiego. Następnie wyruszyliśmy do GIERŁOŻY, gdzie byliśmy w Parku Miniatur Warmii i Mazur. Znajdują się tam miniatury wyjątkowych zabytków regionu. Dzięki temu w jeden dzień można zwiedzić najciekawsze miejsca i atrakcje znajdujące się na ogromnej mapie Warmii i Mazur. Uzupełnieniem jest wystawa prezentująca zdjęcia zabytków oraz unikatowe, archiwalne zdjęcia Królewca – dawnej stolicy Prus Wschodnich. Kulturę regionu przedstawia skansen ludowy w postaci naturalnej wielkości XIX-wiecznych chat: warmińskiej i mazurskiej.
Nieco zmęczeni udaliśmy się do hotelu Wilczy Szaniec w Gierłoży , gdzie mogliśmy rozlokować się pokojach i troszkę odpocząć. Niestety tylko troszkę , bo panie zaprosiły nas na zwiedzanie Wilczego Szańca. To właśnie tam Adolf Hitler wybudował tam swoją główną kwaterę wojenną „Wilczy Szaniec”-„Wolfschanze”, której nazwa pochodzi od jego pseudonimu. To z tego miejsca wydawano najistotniejsze decyzje dotyczące wszystkich obszarów życia i losów podbitych narodów. Kwaterę o powierzchni 2,5 km2 ulokowano w gęstwinie lasu, którą od wschodu chronił system Wielkich Jezior Mazurskich, uniemożliwiając dostęp nieprzyjacielowi. Atutem były okolice- rejon umocniony fortyfikacjami i twierdzami, bliska lokalizacja lotniska w Wilamowie i linia kolejowa łącząca Kętrzyn z Węgorzewem. Na terenie Wilczego Szańca powstało około 200 budynków, w tym 80 obiektów ceglano-betonowych, poza tym drewniane baraki, 2 lotniska, elektrownia, dworzec kolejowy, wodociągi, dwie centrale dalekopisowe. W Wilczym Szańcu Hitler wraz ze swoim sztabem spędził w sumie ok. 850 dni, a wśród odwiedzających byli m.in. włoski dyktator Benito Mussolini oraz ambasador Japonii hrabia Hiroshi Oshima.20 lipca 1944 roku pułkownik hrabia Claus Schenk von Stauffenberg dokonał w tym miejscu nieudanego zamachu na Hitlera.Mogliśmy zobaczyć pozostałości betonowych budowli, których część zachowała się w bardzo dobrym stanie.
Teraz to już naprawdę zmęczeni poszliśmy na pyszny obiad, a potem szybko do łóżek i spać ( ha, ha nie tak znowu od razu, ale o tym cicho sza).
Kolejny dzień powitał nas pięknymi promieniami słońca. Wypoczęci zjedliśmy śniadanie i dalej w drogę. Pierwszy przystanek to była GALINDIA, położona nad jeziorem Bełdany, w której mogliśmy poznać prezentowane przez panią przewodnik ubraną w strój z epoki, zwyczaje i obrzędy historycznego plemienia Galindów. Następnie wizyta w Leśniczówce Pranie -Muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Tam wysłuchaliśmy ciekawostek o poecie, a potem zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i bawiliśmy się w podchody w lesie.
Musieliśmy wykazać się znakomitą orientacją w terenie oraz wiedzą na temat twórczości poety(dobrze , że polonistki były z nami w drużynie).
Później udaliśmy się do miejscowości RUCIANE NIDA, gdzie mieliśmy możliwość odbyć rejs statkiem po Jeziorze Nidzkim. Piękne widoki, śpiew ptaków sprawiły, że zaczęliśmy marzyć o wakacyjnych wyprawach, które niedługo przed nami.
To był już niestety koniec naszej wyprawy. Zmęczeni, ale szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną, aby w Rybnie wpaść wprost w ramiona stęsknionych rodziców, którzy czekali na nas przed szkołą.